In Europa worden steeds meer nieuwe auto’s geleverd met een automatische versnellingsbakken. De reden hiervan is uiteraard het grote comfort, maar ook de komst van het (semi) autonoom rijden. Dit laatste vereist een automatische transmissie. Met functies als ‘distance control’ en ‘file-assistentie’ kunnen auto’s semi automatisch rijden tussen 10 en bijvoorbeeld 200 km per uur.
De verschillende soorten automatische versnellingsbakken vereisen ieder op zich een zeer apparte automatische versnellingsbakolie om de versnellingsbak tijdens de gehele levensduur probleemloos en storingsvrij te laten schakelen. Deze olie moet op tijd ververst worden zodat de transmissie goed blijft functioneren. In deze nieuwsbrief leest u meer over automatische transmissies en de hiervoor benodigde oliën.
Veel berijders ervaren dit systeem als een automatische transmissie, maar het is in feite een handgeschakelde versnellingsbak bediend door een ‘robot’. Voorbeelden van een dergelijke transmissie zijn de Opel Easytronic en Alfa Romeo Selespeed transmissies.
Vloeistoffen die voor de AMT versnellingsbak nodig zijn:
Verversingstermijn: deze zijn vergelijkbaar met die van handgeschakelde transmissies.
Dit systeem is een transmissie met dubbele koppeling en twee assen. De oneven versnellingen en de even versnellingen liggen op twee afzonderlijke assen. Het systeem wordt door de VAG groep DSG (Direct Shift Gear) genoemd. Deze transmissies kunnen met een droge of een natte koppeling zijn uitgevoerd, waarbij de natte koppelingsplaten in een oliebad draaien.
Vloeistoffen die voor de DSG transmissie nodig (kunnen) zijn:
Verversingstermijn: DCT/DSG transmissies moeten absoluut op tijd, volgens de door de fabrikant opgegeven intervallen, ververst worden. Meestal is dat tussen de 60.000 en 120.000 kilometer.
Dit systeem kent geen vaste versnellingen. Het toerental wordt bepaald met het gaspedaal en de CVT zorgt ervoor dat je versnelt. Het hart van de CVT transmissie wordt gevormd door een zogenaamde duwband of -ketting. Deze duwband of -ketting loopt over twee poelies waarvan de diameters variëren, waardoor een traploze overbrenging tot stand gebracht wordt. CVT’s worden veelal door Japanse autofabrikanten gebruikt maar ook de Audi Mulitronic is een CVT transmissie.
Olie die voor de CVT transmissie nodig zijn:
Verversingstermijnen: deze liggen bij CVT versnelingsbakken meestal tussen de 60.000 en 120.000 kilometer.
Met dit systeem wordt bedoeld de conventionele automaat met koppelomvormer.
De automatische versnellingsbak van een moderne auto heeft tijdig en goed onderhoud nodig. Er zijn verschillende fabrikanten van automatische versnellingsbakken, die verschillende systemen van automatische versnellingsbakken produceren. Deze stellen elk andere eisen aan de transmissieolie. De verschillen zitten bijvoorbeeld in de viscositeit en wrijvingskarakteristiek. De olie voor een AT type transmissie wordt in het algemeen ATF genoemd; Automatische Transmission Fluid. Er zijn vele merk/model specifieke voorschriften voor ATF oliën, een voorbeeld is een atf olie voor een 9-traps Mercedes Benz automatische transmissie.
Verversingstermijn: Automobiel merken geven soms aan dat spoelen of verversen van de transmissievloeistof niet nodig is. Smeerolieonline.nl adviseert de olie van de automatische transmissie (AT) na circa 90.000 kilometer te verversen om reparaties en hoge kosten te voorkomen. Omdat bij dit type transmissieolie achterblijft in de koppelomvormer (en oliekoeler + leidingen), is spoelen en afvullen met nieuwe olie vaak beter dan verversen.